New York och hemkomst till Sverige

Hej!

Sista stoppet på vår resa var i New York. Vi spenderade 3 dagar där. Vi anlände på eftermiddagen och gick direkt ut för att äta middag. Dagen efter tog vi en promenad för att titta på bland annat Empire state building. Efter vägen blev vi stoppade av en försäljare som sålde biljetter till en hop on hop off buss, lättlurade turister som vi är så köpte vi ett 2 dagars pass med en båtresa för att åka förbi frihetsgudinnan och Ellis island. Första dagen åkte vi ”downtown” där vi utöver båtresan även besökte ground zero där monumenten och nya World trade center finns. Det var blandade känslor när vi var där, det var en riktigt fin minnesplats men det är hemskt att så många förlorat sina liv. Alla som mist sitt liv hade sitt namn på monumentet.

Andra dagen åkte vi ”uptown” där vi åkte förbi central park, en massa museum, Hudsonfloden och Harlem. När vi kom tillbaka så gick vi genom Times Square på vägen hem. På kvällen när vi hade tänkt att göra detta inlägg och Mattias skulle föra över bilderna från kameran till datorn så krånglade minneskortet. Vi kom inte åt bilderna och var rädda att vi skulle förlora alla bilder från New York. Datorn fick jobba hela natten med att försöka rädda alla bilder. På morgonen då vi skulle resa hem lyckades Mattias få tillbaka alla bilder och vi kunde pusta ut. Vi skulle flyga 20:40 från JFK i New York och spenderade förmiddagen med att fika på ett svenskt fik och äta lunch. Därefter satt vi i hotellets lounge i väntan på skjutsen till flygplatsen.

Vid lunchtid i fredags landade vårat plan på Arlanda. Vi hade då rest från New York via Island. Där mötte våra underbara familjer upp oss och skjutsade hem oss. Vi packade med oss lite ombyte för att sedan åka till Lövskär där vi åt middag allihopa.

Lördagen och idag har vi packat upp saker i vår lägenhet då vi haft en som hyrt lägenheten under tiden vi varit borta. Vi har dock lite kvar att packa upp. Imorgon återgår vi till arbetet igen, så här i efterhand skulle vi ha tagit ledigt några dagar till innan vi börjar jobba. Vi är påverkade av jetlag och är trötta.

Tack för att ni följt oss på vår fantastiska resa. Vill ni ha tips eller råd så tveka inte att höra av er.